Wat is mindfulness?

Je zou mindfulness kunnen vertalen als ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Mindfulness gaat over open en bewust aanwezig zijn in het huidige moment, zonder oordeel. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van je gedachten. Je kunt je beter concentreren en ontspant gemakkelijker. Ook leer je bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. Je bewustzijn wordt vergroot waardoor je beter je grenzen kunt bewaken.

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt oefenen. Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met Westerse psychologische inzichten verenigd tot de achtweekse mindfulness training die door veel wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief is gebleken.

 

Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat een 8 weekse mindfulnesstraining de volgende effecten kan hebben:

  • Vermindering van stress en burn-out symptomen
  • Een verhoging van je focus en concentratie
  • Meer compassie en empathie
  • Helpt om je minder te laten leiden door emoties
  • Verbetert relaties
  • Minder last van depressie en angst
  • Meer genieten van het hier en nu

Daarnaast tonen verschillende onderzoeken (onder andere van Susan Bögels aan de Universiteit van Amsterdam) de positieve effecten van een mindful parenting training aan bij zowel de ouder(s) als het kind. Deze onderzoeken concluderen:

  • Een vermindering van ouderlijke stress
  • Een versterking van de ouder-kind relatie
  • Een verbetering van de relatie tussen partners (dit geldt ook voor co-ouders)
  • Meer ruimte voor empathie en compassie binnen het gezin
  • Minder gedragsproblemen bij zowel ouders als kinderen
  • De kwaliteit van de opvoeding verbetert

“Herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken”